Kierownik transportu w Niemczech – Verkehrsleiter
- Kamil Skora
- vor 3 Tagen
- 3 Min. Lesezeit
Rola kierownika transportu i świadectwo kompetencji zawodowych
Świadectwo kompetencji zawodowych do licencji transportowej UE to bardzo ważny dokument. Potwierdza on minimalny poziom wiedzy wymagany w branży transportowej. Branża jest wymagająca, a błędy mogą być kosztowne.
Prawo unijne nakłada obowiązek, aby każdy przedsiębiorca lub wyznaczony kierownik transportu znał i stosował podstawowe zasady. Takie jak czas prowadzenia i odpoczynku kierowców, zabezpieczenie ładunku czy utrzymanie pojazdów w dobrym stanie technicznym.
Nie ma znaczenia, czy tę rolę pełni właściciel firmy, czy osoba z zewnątrz – najważniejsze jest, aby funkcję kierownika transportu pełniła osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje i wiedzę fachową.

Jakie obowiązki przewiduje prawo?
Kierownik transportu odpowiada między innymi za:
kontrolę czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców,
nadzór nad czasem pracy oraz przestrzeganiem przepisów socjalnych,
kontrolę stanu technicznego pojazdów, przeglądów i badań technicznych,
weryfikację uprawnień i kwalifikacji zawodowych kierowców,
nadzór nad prawidłowym zabezpieczeniem ładunku i przestrzeganiem przepisów transportowych.
Jak można zauważyć, głównym zadaniem kierownika transportu jest kontrola i nadzór.
Czy polskie świadectwo kompetencji zawodowych jest ważne w Niemczech?
Teoretycznie – tak. Polskie świadectwo kompetencji zawodowych (niemiecki Fachkundenachweis) jest uznawane w Niemczech i można je dołączyć do wniosku o niemiecką licencję transportową.
W praktyce jednak pojawia się pewien problem. Zgodnie z przepisami, kierownik transportu powinien mieszkać w odległości maksymalnie 100 km od siedziby firmy. Tylko wtedy, zdaniem niemieckiego ustawodawcy, jest on w stanie realnie wykonywać swoje obowiązki i sprawować nadzór nad przedsiębiorstwem.
Na pierwszy rzut oka może to wydawać się mało logiczne. Zwłaszcza w czasach digitalizacji, gdy większość spraw można załatwić zdalnie, a pojazdy i tak są w ciągłym ruchu. Mimo to niemieckie urzędy bardzo zwracają na ten aspekt uwagę.
Ich argumentacja jest prosta: „Jak osoba mieszkająca w Polsce ma skutecznie pełnić funkcję kierownika transportu niemieckiej firmy?”
Dlatego mimo formalnej ważności polskiego świadectwa, w praktyce jego wykorzystanie w Niemczech bywa utrudnione.
Jak w praktyce rozwiązać problem odległości?
Zasadniczo istnieją dwie możliwości rozwiązania tego problemu. Pierwsza jest dość logiczna: ty sam lub twój pracownik posiadający świadectwo kompetencji zawodowych moglibyście zameldować swój adres w Niemczech. W takiej sytuacji kwestia zbyt dużej odległości od siedziby firmy zasadniczo przestaje być problemem.
Druga, w praktyce często łatwiejsza do wdrożenia opcja to znalezienie w Niemczech zewnętrznego kierownika transportu, który mieszka w okolicy twojej firmy i przejmie tę funkcję. Zazwyczaj odbywa się to na podstawie umowy B2B, w której dokładnie określa się zakres obowiązków i odpowiedzialności. Na rynku niemieckim działa wiele firm, które reklamują się usługą „zapewniamy kierownika transportu”. Warto jednak bardzo dokładnie sprawdzić, co faktycznie wchodzi w zakres takiej usługi. Często są to rozwiązania dość drogie, mało elastyczne i sprowadzone do absolutnego minimum formalnego nadzoru.
Od zewnętrznego kierownika transportu można oczekiwać czegoś więcej. Zwłaszcza że niemieckie urzędy oczekują od niego odpowiedniego wynagrodzenia, co świadczy o realnej wartości usługi. Przy zewnętrznych usługach przyjmuje się orientacyjnie, że wynagrodzenie wynosi co najmniej 500 € miesięcznie od pierwszego samochodu we flocie. Nie oznacza to, że każde kolejne auto „kosztuje” 500 €, ale poziom wynagrodzenia kierownika transportu powinien w rozsądny sposób odpowiadać wielkości i skali działalności firmy. Im większa flota, tym większa odpowiedzialność i zakres nadzoru.
Dlatego w wielu przypadkach warto wcześniej skontaktować się z właściwym urzędem i omówić oczekiwania dotyczące wynagrodzenia zewnętrznego kierownika transportu. Urzędnicy często sygnalizują, jaki poziom wynagrodzenia uznają za realistyczny przy danej liczbie pojazdów.
Najważniejsze jest jednak, aby ta osoba była dla ciebie naprawdę dostępna i wspierała cię na co dzień – szczególnie w kwestiach niemieckich przepisów, kontaktach z urzędami, przygotowywaniu pism czy przygotowaniu do kontroli. Właśnie tego często brakuje u wielu dostawców, którzy ograniczają się do czysto formalnego nadzoru.
Podsumowanie
Zasadniczo można powiedzieć, że polskie świadectwo kompetencji zawodowych jest w Niemczech uznawane i możesz je tu wykorzystać, o ile odległość do siedziby firmy na to pozwala.
Alternatywą jest rozwiązanie z zewnętrznym kierownikiem transportu. Które może wcale nie być takie złe. Zwłaszcza jeśli pomyślisz, że i tak powinieneś mieć kogoś na miejscu, kto ogarnie twoje biuro i pomoże przy problemach, które się pojawią. Wtedy tym bardziej ma sens, żeby ta osoba była z branży.
Duże firmy oferują zazwyczaj standardową usługę. Płacisz sporo, a dostajesz minimum formalnego nadzoru. Zbyt tani oferenci też są ryzykowni, bo jeżeli wynagrodzenie kierownika transportu jest rażąco niskie, urząd może uznać, że w praktyce nie jest on w stanie rzetelnie wykonywać swoich obowiązków i w konsekwencji odrzucić wniosek o licencję.
Chętnie doradzę ci przy wyborze rozwiązania dla twojej firmy w Niemczech. Zadzwoń lub napisz, pogadamy i sprawdzimy, jaka opcja najlepiej pasuje do twojej sytuacji.
Jeśli potrzebujesz wsparcia przy zakładaniu firmy w Niemczech lub jesteś już krok dalej i po prostu szukasz pomocy na niemieckim rynku, sprawdź moje usługi na twojalicencja.pl w sekcjach Licencja transportowa i Wsparcie biznesowe.



Kommentare